Kundservice

Behöver du hjälp eller har frågor om din tjänst så ska du i de allra flesta fall vända dig till din tjänsteleverantör.

Logga in här i den automatiska tjänsteportalen för att:

  • Ändra hastighet på din internettjänst
  • Byta leverantör
  • Säga upp ditt abonnemang

Kontakta din tjänsteleverantör om det gäller:

  • Teknisk support, inkoppling m.m.
  • Pris- eller fakturafrågor
  • Glömt lösenord till tjänsteportalen
  • Flytt av abonnemanget till en annan adress
  • Hantering av tilläggstjänster
  • Andra frågor

  Support hos våra tjänsteleverantörer

Bahnhof: 010-510 00 00 - www.bahnhof.se/privat/kundservice 

Boxer: 0771-21 10 00 - www.boxer.se/kundservice 

Bredband2: 0770-81 10 00 - www.bredband2.com/privat/kundservice 

Bredbandsson: 0418-486 200 - www.bredbandsson.se/kundservice 

Connect TV: 040-615 00 00 - www.connecttv.se/kundservice 

Doff Data: 0481-519 00 - www.doffdata.se/kontakt 

Folke: 010–142 90 90 - www.kundservice.folkebredband.se 

Halebop: www.halebop.se/support 

Junet: 010-220 12 20 - www.junet.se/kundservice 

Kalejdo: 0771 19 17 00 - kalejdo.tv/support-info 

Ljungby Bredband: 0372-133 22 - www.ljungbybredband.se/kontakt 

Ljungby Fiber: 0372-27 69 60 - www.ljungbyfiber.se/kontakta-oss 

Net at Once: 0771-404 400 - www.netatonce.se/support 

Sappa: 0774-44 47 44 - www.sappa.se/kundsupport 

Sydantenn: www.sydantenn.se/kundservice 

Tele2: 90 222 - www.tele2.se/kundservice 

Teleservice: 040–601 22 22 - www.teleservice.net/privat/kundservice 

Telia: 90 200 - www.telia.se/support 

Th1ng: 010-252 0000 - th1ng.se/se/kontakt 

Voicetech: 0470-501314 - www.voicetech.nu 

Notera att inte alla tjänsteleverantörer är aktiva på alla orter.
Du ser alltid aktuellt utbud för din bostad genom att söka upp din adress här i portalen.

 

Vanliga frågor och svar

Hur kommer jag igång med en internettjänst?

  Alternativ 1: Genom nätverksuttaget
Om du befinner dig i bostaden där du vill ha abonnemanget så koppla in din dator i nätverksuttaget i väggen, alternativt i en CPE (box med flera uttag). Öppna en webbläsare och gå till den här portalsidan. Systemet känner automatiskt av din adress/uttag och du behöver bara välja tjänst och fylla i dina uppgifter.

 Alternativ 2: Från mobilen eller annan plats
Om du beställer från mobilnätverk eller från annan plats (dvs inte via nätverksuttaget) så måste du först söka upp din adress. Därefter kan du välja bland de tillgängliga tjänsterna, göra en beställning och fylla i dina kontaktuppgifter.

 

Jag beställde en internettjänst men jag kan inte surfa
Om du har beställt via tjänsteportalen så räcker det oftast med att starta om datorn. Har du en router kopplad till uttaget så starta om den också. Kontakta annars leverantören som du beställde ifrån.

 

Var får jag inloggningsuppgifter till tjänsteportalen?
Inloggningsuppgifterna skapar du i samband med att du fyller i en beställning av ett internetabonnemang. Har du glömt bort uppgifterna så kan du få hjälp hos din valda tjänsteleverantör. Har du ingen leverantör så kan du kontakta oss via supportformuläret längre ner.

 

Behöver du köpa router eller kablar?

Router

Med en wifi-router får dina mobila enheter trådlös internetaccess i hemmet. Ett exempel på en prisvärd router som är lätt att komma igång med är ASUS RT-AX53U. Det finns annars många olika modeller där de lite dyrare i regel har högre hastigheter, längre räckvidd och mer avancerade funktioner för nätverksadministration.

För att få bra wifi-signal i alla rum räcker det dock inte alltid med endast en router. Då kan man sätta upp ett så kallat mesh-nätverk, där flera sammanlänkade enheter placeras ut på olika ställen. Tillsammans täcker de då en större yta och fler våningar i huset.

 

Nätverkskabel

Med en nätverkskabel får du den mest stabila nätverksanslutningen till din stationära dator eller annan enhet. För en snygg installation så man dölja kablarna i diskreta kabel-lister.

Kjell & Company  har många fysiska butiker och personal som kan svara på frågor om de här sakerna. Om du vill beställa på nätet finns även t.ex. Dustin  och Webhallen .

 

 

  Videoguider: Så här kopplar du

Inkoppling switch

Inkoppling IPTV-box

Inkoppling router

Organisationen i det öppna fibernätet

Fibernätet är uppdelat i fyra nivåer och ansvarsområden:

Kund i det öppna stadsnätet

Väljer mellan olika leverantörer och tjänster.

Tjänsteleverantör

Levererar olika tjänster som internet, TV och telefoni samt har hand om kundsupport.

undefined

Kommunikationsoperatör - ViaEuropa

Hanterar beställningsportalen samt samordnar tekniken och tjänsteleverantörerna i nätet.

undefined

Nätägare

Ansvarar för de fysiska kablarna i husen och fibernätet. Detta är i regel fastighetsägaren/bostadsbolaget, i samarbete med ViaEuropa.

Hantering av personuppgifter

Här kan du läsa mer om vår hantering av personuppgifter.

 

  Kontakta oss på ViaEuropa

Om du har problem med att komma igång och ännu inte har valt någon leverantör, eller har frågor om tjänsteportalen (adressökning etc) så kan du använda vårt supportformulär »